Nachádzate sa tu
Mechatronika 2387 M
Profil absolventa:
Je moderný študijný odbor, charakterizovaný ako viacodborový, t.j. zahŕňa podstatné časti doposiaľ samostatných študijných odborov: strojárstvo, elektrotechniku a informatiku. Mechatronickými zariadeniami sú stroje a prístroje, ktoré obsahujú mechanické a elektronické prvky a tiež vykazujú istý stupeň inteligencie. Patrí sem dnes už väčšina strojov i prístrojov, ktoré nás obklopujú. Sú to hlavne priemyselné roboty, automatizované technologické linky, prístroje pre automatizáciu kancelárskych a inžinierskych prác, automatické práčky, video a DVD rekordéry, automobily a podobne. Študenti pracujú na najnovších modeloch a učebných pomôckach nemeckej firmy FESTO, zaoberajúcej sa hydraulikou a pneumatikou, logických automatoch od firmy Siemens a učebných pomôckach od firmy KIA Motors Slovakia. Absolventi sa naučia komunikovať v dvoch svetových jazykoch. Sú pripravení pre prax a tiež na štúdium na vysokých školách hlavne so zameraním na strojárstvo, elektrotechniku, riadenie, informatiku a samozrejme na mechatroniku.
Absolvent má:
- schopnosť používať matematických, fyzikálnych, chemických, ekologických a ďalších zákonov pri štúdiu a riešení technických problémov v praxi klasickými spôsobmi i pomocou výpočtovej techniky,
- schopnosť aplikovať vedomosti o pohybe, silách vonkajších i vnútorných a ich pôsobení na telesá a sústavy v tuhom, kvapalnom a plynnom stave, vplyvu prevádzkových zaťažení na deformáciu tvaru a možnosť porušenia súčiastok, získať poznatky o únavovej pevnosti,
- vedomosti z elektrotechniky, elektroniky a výpočtovej techniky, vrátane znalostí meracích elektrotechnických metód a techník analógových i digitálnych,
- znalosť správnej voľby materiálov používaných pri výrobe mechatronických častí v konštrukciách strojov, automatizačných prostriedkov pre riadiacu a regulačnú techniku ako i znalosť ich ďalšieho spôsobu spracovania a zisťovania ich vlastností,
- znalosti o zákonitostiach elektrických a magnetických javov, hlavne jednosmerných a striedavých obvodov a elektromagnetického poľa,
- znalosti o výrobe a vlastnostiach materiálov pre elektrotechniku, elektroniku a oznamovaciu techniku, hlavne o výrobkoch integrovanej elektrotechniky, vrátane výberu a voľby vhodných materiálov a súčiastok pre konštruovanie častí mechatronických zariadení, prípadne celkov automatizovaných systémov riadenia výrobných procesov,
- vedomosti o spôsoboch získavania informácií pre automatizované riadenie o ich transformácii, prenose a spracovaní, o vlastnostiach členov obvodov automatizovaného riadenia (pneumatických, hydraulických a elektrických) a o modelovaní a identifikácii regulovaných a riadených sústav,
- znalosť princípov, konštrukcie a činnosti analógových, číslicových, hybridných a riadiacich počítačov, vrátane vedomostí o používaní mikroprocesorov v automatickom riadení procesov,
- na základe vedomostí o funkčných princípoch strojov a zariadení poznať funkciu jednotlivých strojových súčiastok vedieť ich navrhovať s uplatnením hľadísk metodiky konštruovania, s využitím normalizovaných súčiastok, technologickosti konštrukcie, ekonomiky, estetiky, ergonómie a ekológie,
- vedieť stanoviť priority pri voľbe materiálu navrhovaných súčiastok z hľadiska ich spôsobu výroby, funkcie, životnosti a likvidácie po skončení ich životnosti,
- poznať strojárske technológie, včítane CNC systémov, techniky montáží a demontáží,
- znalosť výpočtovej techniky a spracovania informácií, t.j. algoritmizáciu výpočtov, prípravy vstupných údajov, rámcovej prípravy programu, komunikácie s výpočtovými prostriedkami a orientácia vo výstupných údajoch počítača,
- poznať funkciu a princípy meracích a regulačných zariadení klasických i programovo riadených,
- poznať druhy, podstatu, prevedenie a využitie vodných, tepelných, elektrických a ďalších strojov a zariadení, používaných vo výrobe,
- poznať organizáciu a riadenie výroby,
- poznať základné pojmy a vzťahy z ekonomiky a riadenia firmy,
- poznať princípy a zákonitosti manažérskeho riadenia,
- poznať základné princípy a metodiky prieskumu trhu a odhadu úspešnosti marketingu,
- vedieť využívať výpočtovú techniku pri riešení a formulovaní úloh, zameraných na riešenie obecných problémov i pri riadení technologických procesov,
- poznať princípy a vedieť riešiť konkrétne úlohy z robotiky,
- poznať princípy pneumatických a hydraulických systémov s mechanickým, elektronickým a programovateľným riadením,
- poznať a vedieť aplikovať v praxi princípy a zásady mechatroniky, hlavne pri navrhovaní, konštruovaní, prevádzke a oprave strojov.
Má vedieť:
- používať všetku dostupnú výpočtovú techniku ( počítače, tlačiarne, súradnicové zapisovače a ďalšie periférne zariadenia ),
- prakticky realizovať konštrukčnú a technologickú prípravu výroby s osobitným dôrazom na využívanie výpočtovej techniky,
- mať základné zručnosti v strojníckych, elektrických a elektronických meraniach,
- ovládať elektronickú a digitálnu meraciu prístrojovú techniku a používané meracie metódy,
- aplikovať automatizované spôsoby výroby - CAM,
- ovládať systémy pre návrh konštrukcie súčiastok, obvodov a vyhotovenie výkresovej dokumentácie pomocou systémov CAD,
- vyhotoviť technologický postup s rešpektovaním ekonomických, ergonomických i ekologických hľadísk,
- zobrazovať súčiastky mechanických, elektrických strojov a elektronických prístrojov a zariadení pre automatizované riadenie procesov a pri zhotovovaní komplexnej technickej dokumentácie strojárskeho a elektrotechnického charakteru.
Jazyky
Informácie
- Kontakt
- Rozvrh
- Suplovanie
- História školy
- Misia a vízia školy
- Projekty
- Vedenie školy
- Školská knižnica
- Školská jedáleň
- Vyhodnocovacie správy
- Hospodárenie s majetkom
- Povinné zverejňovanie
- Smernica 107/2015
- Školský poriadok
- Práce žiakov
- Spolupráca so zamestnávateľmi
- Pracovné ponuky
- Napísali o nás
- EU Projekt
- Erasmus+
- GDPR - ochrana osobných údajov
- INTERREG SK-CZ
- SciLab
- Plán rozvoja organizácie
- Pracovné ponuky pre absolventov
- Profesijné zameranie a služby
- MAJETOK ŽSK
- Etický kódex pedagogických a odborných zamestnancov
- Smernica k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov