Pokračuje overovanie metodík v predmete fyzika

V školskom roku 2019/2020 pokračujeme v overovaní metodík v rámci projektu IT akadémia na hodinách fyziky a semináru z fyziky. Prvou metodikou, ktorú sme overovali v septembri bolo Meranie veľkosti molekuly olejovej škvrny plávajúcej na hladine vody. Cieľom metodiky je určiť pomocou mobilnej aplikácie veľkosť plochy olejovej škvrny a následne zo známeho objemu a plochy rádovo odhadnúť veľkosť molekuly oleja. Žiaci druhého ročníka si takto mohli výskumníckym spôsobom utvoriť predstavu o veľkosti objektov mikrosveta.

V októbri sme overovali v treťom ročníku metodiku Ohmov zákon. Žiaci tieto hodiny vnímali ako spestrenie bežných vyučovacích hodín, pričom sa aktívne zapájali i žiaci menej naklonení prírodovedným vedám. Cieľom metodiky bolo oboznámiť sa s jednoduchými elektrickými obvodmi, osvojiť si základné princípy merania pomocou voltmetra a ampérmetra, zmerať voltampérovu charakteristiku a overiť platnosť Ohmovho zákona. So žiakmi prvého ročníka sme sa venovali metodike Zrýchlenie priamočiareho pohybu, ktorého cieľom bolo si uvedomiť, že v bežnom živote sa najčastejšie stretávame s pohybmi, ktoré sú nerovnomerné a teda s nenulovým zrýchlením. Pomocou riadeného bádania sa naučili aký fyzikálny význam má veličina zrýchlenie (akcelerácia). Pri samotnom meraní sa oboznámili so simulátorom zrýchleného resp. spomaleného pohybu.

Následne v novembri sme overovali ešte so žiakmi prvého ročníka metodiku Rovnomerný pohyb po kružnici a jeho praktické aplikácie (koleso bicykla, pohyb Zeme okolo Slnka a pod.), s druhákmi Hydrostatický tlak a Stavová rovnica ideálneho plynu a nakoniec so štvrtákmi Fotoelektrický jav. Keďže niektoré fyzikálne javy z oblasti mikrosveta a prevažne kvantové javy sú pre žiakov náročné na predstavivosť využili sme veľmi názorne simulácie PheT Colorado pomocou, ktorých je možné vykonávať aj experimenty a samotné meranie.

Výstupom každého merania bol pracovný list, ktorý žiaci dokončili doma a následne odovzdali učiteľovi na vyhodnotenie. I keď vyučovanie vedené výskumníckym spôsobom zaberie viacej času ako klasická výuka je vhodné ho do vyučovania zaradzovať pretože u žiakov rozvíja samostatné myslenie, tvorivosť, tímovú prácu, schopnosť odhadovať výsledky, vytvárať hypotézy a závery, diskutovať o výsledkoch a vytvárať závery.