I tento rok sa uskutočnila (v poradí už 4. ročník) súťaž zameraná na 3D modelovanie. Tak ako napovedá názov súťaže, modelovanie 3D objektov sa očakáva skôr z oblasti CAD (technické modelovanie), ako z oblasti polygonálnej grafiky. V rámci súťaže taktiež žiaci vypĺňali konfiguračný list a vytvárali gcode súbory pre 3D tlač. Aj v modeloch museli zohľadniť špecifiká modelovania pre 3D tlač, ako napríklad minimalizovať počet previsov, vložiť toleranciu tlače do fixných rozmerov atď.
Na našej škole sa učia modelovať (i keď nie 3D tlačiť) odbory mechatronika a strojárstvo. I napriek snahe učiteľov zapojiť do súťaže čo najviac žiakov, nepodarilo sa nikoho namotivovať pre účasť. Snáď lenivosť z dištančného fungovania a nie neschopnosť bola problémom. Česť našej školy sa však pokúsil zachrániť žiak z odboru priemyselná informatika. Išlo o žiaka, ktorí sa venuje polygonálnemu modelovaniu (modelovaniu do hier a pod.) vo svojom voľnom čase. Na školskom kole bolo jeho úlohou vymodelovať Tower bridge, čo je model obsahujúci množstvo detailov, avšak tento model neobsahoval veľa technických údajov a tak nebolo nutné využiť mnoho technických znalostí z konštruovania. Žiakovi Máriovi Kmeczovi z 3.AE sa podarilo získať 126 bodov (hodnotenie robila komisia, ktorá hodnotila postupové práce v rámci celého Slovenska, čiže nešlo o hodnotenie na strane našej školy). Bolo to najviac spomedzi všetkých zúčastnených postupových prác na Slovensku.
Hoci postúpil do finále s najlepším počtom bodov, v celoslovenskej súťaži sa mu už tak nedarilo. Zadaním žiakov bolo namodelovať model Vzduchového motora. Tento model mal mnoho technických špecifikácii, čo zvýhodňovalo súťažiacich používajúcich CAD programy. Taktiež absencia konštrukčných znalostí a skoro žiadne skúseností s 3D tlačou spôsobila, že náš reprezentant nestihol do časového limitu dokončiť všetky časti. Je to škoda, pretože keby mal viac času, mohol sa venovať bonusovej úlohe, ktorou bolo vymodelovať automobil značky Ford Mustang. Nielenže tento druhý model nebol tak prísne kótovaný (mal voľnosť v uhloch, dĺžkach, polygónoch a pod.), ale Mário rád modeluje automobily. Vytvoriť tak model Ford Mustangu by bolo preňho jednoduché a rýchle.
Tento školský rok bol veľmi poznačený pandemickou situáciou. Žiaci zleniveli na celom svete, čo dokazuje nie len neúčasť našich konštruktérov z mechatroniky a strojníctva, ale aj malá účasť z iných škôl. Snáď si každý zoberie z tejto súťaže poučenie, či už žiaci (na obr. vidno znenie súťažnej úlohy), alebo učitelia (viac motivovať žiakov do aktivity) alebo vedenie školy (doplniť študijné odbory o 3D tlač, konštrukčné cvičenia, 3D modelovanie). Za účasť žiakovi ďakujeme.
Fotodokumentácia: odkaz na fotogalériu.