4 DNEŠNÝ ZDRAVÝ UČITEĽ
4.1 Osobnosť učiteľa
Výsledky názorov Veľkej didaktiky
a ďalších našich skúsenosti sme sa rozhodli zhrnúť do predstavy učiteľa
aký by mal dnes byť. Je to zmena dôkladná, ktorá ak má byť pravá musí
prísť zvnútra (ako píšeme na inom mieste).
Osobnosť učiteľa teda má byť:
- prirodzená - pozná základné zákony prírody a vykonáva
ich so samozrejmosťou.
- zákon sejby a žne (zákon
zvratného pôsobenia)
Napríklad:
- ak som bol ja nepoctivý
na svojich štúdiách a na skúškach som podvádzal, to isté mi budú robiť
žiaci (vracia sa mi to)
- ak budem úprimný voči
žiakom, priznám sa, že neviem odpovedať na ich otázku (a mal by som
vedieť), tak môžem od nich očakávať opäť len úprimnosť pri neplnení
ich povinností a nie výhovorky.
- zákon tiaže
Napríklad:
- ak vykonám mravný poklesok
a žiaci o ňom vedia, tak v ich očiach klesnem (a nielen v ich), lebo
som zaťažený vinou a strhávam ich svojim príkladom
- ak idem mravným príkladom
(samozrejmým a nie pokryteckým), tak som v očiach žiakov vysoko a ťahám
ich k sebe nahor.
- zákon rovnorodosti (vrana k vrane sadá)
Napríklad:
- ak som počas vyučovania
nesústredený a myslím, kedy už bude koniec, tak v časti žiakov, ktorí
sú k tomu náklonní podporujem to isté: nesústredenosť
- ak ma učivo, ktoré odovzdávam
skutočne zaujíma, tak podobnú vlastnosť, záujem podporím u žiakov.
- zákon pohybu (všetko
čo chce žiť sa musí pohybovať vpred)
Napríklad:
- ak vyučujem strnulo svojím
nemenným mechanickým spôsobom, tak vychovám žiakov strnulých s množstvom
vedomostí, ktoré nebudú vedieť použiť v živote
- ak vyučujem živo, pohyblivo,
s dôrazom na pochopenie žiakmi, tak vychovávam žiakov, ktorí nové poznatky
(aj mimo školy) budú vedieť v živote využiť.
- zákon rovnováhy (ak
chce človek mať práva, musí si plniť svoje povinnosti)
Napríklad:
- ak chceme, aby učitelia
boli vyššie peňažne a morálne hodnotení, musia sa zlepšiť v plnení svojich
povinností. (Ak sú ohodnocovaní nízko, tak to svedčí a nesprávnom plnení
si povinností.)
- ak chce učiteľ, aby sa
k nemu žiaci správali úctivo, musí sa tak správať aj on k nim (platí
to samozrejme i naopak)
- spravodlivá
- hodnotiť výsledky práce
s citom.To znamená s
najširším možným pohľadom na žiaka a jeho činnosti a nie iba povrchne.
Napríklad:
- odpísaná domáca úloha
vyzerá často krajšie, ako tá od ktorej bola odpisovaná. Pri písaní sa
kladie dôraz na podstatu a pri odpisovaní iba na povrch. (Kvôli povrchnosti
sa dá odhaliť.)
- práca robená so záujmom
má “iskru”, cítiť to z nej, na rozdiel od práce vykonanej z donútenia.
- hodnotiť odvážne (každého
rovnakým metrom) a nepodľahnúť úplatku. Zlé dôsledky neplnenia sú
také zjavné a škodlivé, že niekedy sa nedá pochopiť dôvod takéhoto
konania.
Dobré dôsledky:
- výchova k spravodlivosti
- výchova k odvahe konať
iba správne
- zdravšie vzťahy v spoločnosti
žiakov ako pri neplnení týchto zásad
Zlé dôsledky:
- výchova žiakov k nespravodlivosti
- strata motivácie učiť
sa a poctivo pracovať
- ak som ja prijal úplatok,
na inom mieste odo mňa úplatok budú čakať (vyžadovať)
- podpora namyslenosti a konania zla tých, ktorí úplatok
dali.
- láskavá
- chápať problémy žiakov,
vcítiť sa do nich a snažiť sa im pomôcť. Žiak
nežije dva životy: jeden v škole a druhý mimo nej, ale jeden previazaný
život.
Napríklad:
- so vstupom ducha človeka
do plnej činnosti (v puberte) mladý človek vidí všetku pokryteckosť,
nespravodlivosť a sebeckosť sveta, ale nevidí ju v sebe. Stáva sa často
voči dospelým nespravodlivým a prísne kritickým. Pomoc je v ukázaní
dobrých stránok sveta, života a samotného mladého človeka ako i v samotnom
príklade staršieho dospelého, ktorý chce skutočne kráčať týmito správnymi
cestami.
- dávať žiakom to čo
potrebujú a nie to čo chcú.
Napríklad:
- nenechať sa uhovoriť lenivosťou
žiakov k tomu, aby sa robilo niečo iné ako sa robiť má
- vyžadovať od žiakov mravný
život po všetkých stránkach je pre niektorých nepríjemné, ale jedine
možné, aby sa z nich stali normálni ľudia.
4.2 Prevzatie zodpovednosti
Kľúčom k zmenám v osobnosti
učiteľa je priznanie si svojho dielu zodpovednosti. Priznať zodpovednosť
za to čo žiakov učím, ako ich učím a ako sa k nim celkovo správam.
Za to či splním učebné osnovy zodpovedám
štátu, ale za to akého človeka vychovám pre život zodpovedám tomu, kto
mi ho v dôvere zveril. Teda rodičom a tomu, kto ho zveril im, teda Bohu.
Čo učím?
Každý učiteľ má určitú slobodu pri
výbere obsahu učiva, jeho zložitosti, náročnosti a podrobnosti. Túto slobodu
treba používať tak, aby sa k žiakom dostalo iba nutné učivo, ktoré rozšíri
ich vedomostný rozhľad.
Pri veľkom rozsahu, alebo náročnosti
je výsledok opačný: Žiaci sú z neho zmätení a dokážu sa učivo naučiť iba
mechanicky. Učiteľ síce môže byť uspokojený, ak žiaci opakujú mechanicky
presne jeho učivo, ale dôsledky toho sú: preťažovanie, myšlienková strnulosť,
obranie o možnosť využívania učiva živote (praxi).
Ako učím?
Sloboda učiteľa je aj v tom ako učivo
podáva. Či sa naozaj snaží, alebo len čaká na koniec hodiny. Pri snažení
učiteľa je vhodné, aby sa odovzdával celý a aby hľadal existujúce spojenia
učiva so skutočným životom. Lebo mohutné a všeobecné zákony, ktoré platia
v živote sú obsiahnuté aj vo vedách. Vždy však vo veľmi zúženom spôsobe.
Napríklad: Zákon rovnorodosti. Ono: “Vrana k vrane sadá,
rovný rovného si hľadá”, teda združovanie sa ľudí s podobnými záujmami.
Zákon platí samozrejme vo všetkých
prírodných i spoločenských vedách. V histórii sú to časové obdobia, kedy
tvorili naraz výnimoční skladatelia, maliari. V matematike rovnice. Vo
fyzike príťažlivé zákony pri vytváraní látok. V literárnych formách ladné
skladanie viet, ktoré sa k sebe hodia. V sociológii skupín. V psychológii,
či pedagogike používanie príkladu ideálu či vzoru atď.
Ako sa k žiakom správam?
Vo vzťahoch učiteľ - žiak je obom
stranám nechaná najväčšia sloboda. Dôvodom je to, že prežívanie vzťahu
nie je možné rozumovými vedami jasne vysvetliť a teda nie je možné ani
jasne stanoviť pravidlá. (Prežívame v duchu a ten rozumové vedy neuznávajú.)
Vzťahy patria k životu a nie k suchým
vedomostiam a k učivu. Z toho dôvodu učiteľ pomocou vzťahov najúčinnejšie
a najviac formuje žiakov. Má tu najväčšie možnosti a teda i najväčšiu
zodpovednosť.
Keďže však neexistujú nijaké učebné
osnovy pre vzťahy a správanie sa medzi učiteľom a žiakom (alebo iba hmlisté)
spoločnosť ich takmer ani neodmeňuje ani netrestá. Odmenu, alebo trest
učiteľovi (i žiakom) teda sprostredkujú prírodné zákony (Božie mlyny),
ktoré prevyšujú spravodlivosť i hojnosť odmien zo spoločnosti. V budúcnosti
sa však i toto
musí zmeniť.
Vo vzťahoch odovzdáva človek sám
seba, takého aký je a nie iba naučenú škrupinu učiva!
Osobný príklad učiteľa, ktorý má
pevný a správne vybudovaný hodnotový systém nenahraditeľne pôsobí na utvárajúci
sa hodnotový systém žiakov!
Koľko požehnania, alebo koľko ničenia
to prináša je snáď jasné.
Ako nevyhnutnosť pre zdravú spoločnosť
sa nám začína črtať určitý typ učiteľa. Samozrejmosťou u neho je čisté
cítenie Dobra a z toho vyplývajúcich morálnych zákonov, poznanie toho,
čo ľudia (žiaci) potrebujú k šťastnému životu a vernosť svojej úlohe vychovávať
ľudí (žiakov) k zdravému životu. K tomu sa pridružuje znalosť vied v ktorých
učiteľ pôsobí a vzdeláva.
Jadro človeka, žijúci duch bude šťastný
ak je zdravý, aj v materiálnej, či vedomostnej núdzi. Zato chorému duchu
nepomôžu ku šťastiu ani všetky múdrosti sveta, ani všetky výdobytky techniky,
či kreslo premiéra!
Zhrnutie
Sloboda učiteľa je teda široká a
je na viacerých rovinách. Zo slobodou rozhodovania ide ruka v ruke aj
zodpovednosť za rozhodnutia. Učiteľ teda nemôže povedať, že nie je zodpovedný
za stav v akom sa žiaci, školstvo nachádzajú! Nemôže povedať, že ho nemôže
zmeniť! Práve naopak!
Učitelia predsa vytvárajú školstvo
a každý prispieva svojou trochou k jeho stavu! Hore hlavu, von z piesku!
Ak nezačnú učitelia, kto zmení školstvo? Ak nezmeníme školstvo, akí ľudia
dospejú po nás? Aspoň strach z toho by nás mal vyburcovať ku konaniu,
ak už nič iné!
Rozvoj dobra v mládeži
Dobro plodí opäť dobro. Zlo plodí
opäť zlo.
To je ďalší z prírodných zákonov,
ktorý je nutné vedome používať (zákon kolobehu).
Ak šírime okolo seba dobro v chcení,
myslení, reči, konaní tak ono povzbudzuje k vytváraniu dobra u iných.
Na konci kolobehu nám Božie mlyny (prírodné zákony) namelú to čo si zaslúžime.
Ak sme boli vypočítavo
dobrí, tak sa nám vráti vypočítavosť ľudí voči nám s predstieraním dobra.
Ak sme verili, že sme dobrí, ale v skutočnosti sme škodili, opäť sa nám
vráti to, že ľudia v dobrej viere nám budú nechcene škodiť. Iba ak sme
boli dobrí z presvedčenia a konali
skutočne dobro môžeme počítať s tým, že nám osud prinesie šťastie, či
už v dobrých ľuďoch, ktorých stretneme alebo v iných životných pomeroch.
Toto všetko prebieha ostrejšie pri
práci s mládežou. Ostrejšie preto, lebo v puberte, pri prebúdzaní ducha
človek reaguje spontánne a živo. Nemá na sebe ešte dostatočne hrubý plášť
pokrytectva. Ak ... učiteľ alebo rodič nepotlačí pod hrozbou trestu túto
“slobodu” vyjadrovania. V tom prípade sa mládež utiahne do seba a vybíja
sa mimo školy či rodiny.
Mládeži v puberte sa otvoria oči
a uvidia všetko zlo vo svete, chcú ho zmeniť na dobro – teda chcú zmeniť
celý svet. Neuvedomujú si však, že zmeniť môžu iba seba a len tak by sa
im podarilo zmeniť čiastočne aj svet.
Preto, keď je mládež nepríjemná voči
učiteľom, vidí a upozorňuje na ich chyby. A ak sa učiteľ urazí, dokáže,
že chybu má a nechce si ju priznať. Dôležitejšie však pri tom je, že mladý
človek upozorní iba na tú chybu, ktorú sám má! Ak by ju nemal, je mu u
iných ľahostajná. Vadí mu smietka u iných a svoje brvno
prehliada. Takto teda ľudia (nielen mladí) odhaľujú svoje vnútro.
Každá slabosť, sklon, vášeň je zvrhnutá
vloha alebo dar.
Napríklad: Fajčenie vytvára v tele
látky, ktoré sa vytvárajú aj pri zažívaní šťastia. Je to teda túžba po
šťastnom živote, ale zvrhnutá. V mládeži teda treba podporiť každé hnutie
ktorého cieľom je budovanie dobrých vlastností a zbavenie sa vlastných
chýb (to je cesta ku šťastiu).
Iný príklad: Panovačnosť a utláčanie
(šikanovanie) mladších je pokrivená schopnosť viesť iných, pomáhať mladším
a tým im vládnuť. Takýmto mladým ľuďom je dobré zveriť časť zodpovednosti
za veci kolektívu a dať im možnosť v činnosti očistiť, či obnoviť ich
dar. Im prejavená dôvera je tomu nápomocná.
Ak pri každej takejto slabosti učiteľ
ukáže jej pravú, dobrú tvár, niektorí žiaci sa jej môžu chytiť a polepšiť
sa. Ak by to bol iba jeden z tisíca, oplatí sa to robiť, lebo jeden vidiaci
je viac ako tisíc slepých.
Inou stranou tejto mince je, že doteraz
nevedeli ako sa polepšiť ale teraz už vedia. Ak sa aj tak nechcú meniť,
preberajú plnú zodpovednosť za svoje konanie! Ba čo viac sú aj zodpovední
za nevyužitie poskytnutej im pomoci.
Ľahšou, všeobecne známou ale rovnako
dôležitou prácou je posilňovať dobré vlastnosti žiakov. Učiteľ sa má prirodzene
radovať z pekných stránok žiakov. Má si dávať pozor, aby nemiestnou poznámkou
nenarušil alebo nezrúcal ich ušľachtilé schopnosti.
Pri poklesku učiteľa si ho musí vedieť
priznať a žiakom musí byť jasná jeho snaha o nápravu. Lebo učiteľ ak má
viesť, musí byť pred žiakmi – duchovne, morálne, vedomostne. Žiaci to
musia cítiť a vidieť, inak je výchova márna (vodu kázať a víno piť).
Platí: keď sa raduje jeden zo šťastia
druhého oboch radosť sa násobí. Preto závisť stravuje, ale dobroprajnosť
posilňuje. Ľudia to, žiaľ, poväčšine ignorujú, keď úspech chcú dosiahnuť
iba oni a inému ho nedoprajú (nechcú spoločné blaho). Chovajú sa ako rakovinová
bunka a tak aj dopadnú. Nemôžu byť šťastní, sami si to upierajú! V kolektíve
žiakov je to podobné.
Pre žiakov platí: Spolužiakove šťastie
je mojím šťastím. Prečo by som sa vlastne nemal spoločne radovať, že jednému
ide matematika, inému technika, ďalšiemu slovenčina a mne niečo iné?
Dobré vlastnosti v ľuďoch sú niekedy
potlačené pod maskou starostlivo budovanou, kvôli ktorej sa za ne hanbia!
Preto treba ich každý maličký prejav objaviť (citom) a vhodne (nenápadne)
ich podporiť. Potlačené dobro v človeku sú iskierky, ktoré po rozvinutí
sa zmenia na plameň. Tento dokáže spáliť masky a iné strusky (zlé vlastnosti)
na človeku. Lebo keď sa kúpe človek v šťastí načo sú mu záťaže?
Ako začať?
Učiteľ musí zmeniť postoje. Z chladného,
vypočítavého, štvaného materialistu sa má stať človek ducha: chápajúci,
spravodlivý, láskavý voči všetkému a všetkým.
Treba podotknúť, že najväčšou časťou
pravej lásky je prísnosť! Pretože ak máme druhých radi a chceme im pomôcť,
dávame im to čo im skutočne prospieva a nie to čo by si oni sami priali!
Veľmi sa to odlišuje od súčasnej podoby zmäkčilej nezdravej lásky v ktorej
dnes žije ľudstvo a ktorá škodí.
Takúto zmenu
v nás si nevšímavé okolie ani nemusí všimnúť. Rozhodujúci je však náš
postoj a nie mienka okolia. Potom začaté treba rozvíjať, pracovať na sebe,
premáhať svoju lenivosť a s citom odmeriavať či sme náhodou nezblúdili,
či ideme stále správne.
Pozor si treba
dať na náš vlastný
nesprávny
názor: “Ak sme sa rozhodli byť dobrí už sme sa aj dobrými stali.” Je to
sebaklam, lebo na to aby sme vyvinuli v sebe všetky dobré vlastnosti (doteraz
zanedbávané) je treba dlhého času viacerých životov. Ale túto cestu za
nás nikto nemôže prejsť, preto smelo vpred, lebo cieľom je vyzdravenie!
ZÁVER
Na záver by sme chceli doporučiť
všetkým, ktorí sa cítia nesvoji, cítia, že by sa dalo žiť a učiť
aj lepšie aby prenikli do múdrosti Veľkej didaktiky. Nie však povrchne,
ale až k jej koreňom. Pretože kto pochopí základy, vystavia z nich
ostatnú stavbu už sám. Tiež chceme doporučiť, aby si všímali život okolo
seba a v sebe dôkladnejšie a pozornejšie, aby sa odstránila
všeobecná povrchnosť a uponáhľanosť. Čo môžeme za to sľúbiť je práca
spočiatku ťažká, ale neskôr radostnejšia a radostnejšia.
Všetky názory Veľkej didaktiky a Komenského
totiž smerujú k práci. K práci na sebe, ktorá sa rozvinie na
prácu pre druhých. Pre lenivosť dnešného ľudstva (nás všetkých) už sa
iba nadchýname Komenského myšlienkami, ale ich nevyužívame, pokladáme
ich za detinské a neuskutočniteľné. A predsa... Sú odpozorované
z prírody, z prirodzenosti samej, preto ich používanie vedie
k prirodzenosti. A šťastie je prirodzené.
Potom, keď sa človek stane prirodzenejším
bude ako samozrejmosť používať všetky zásady Veľkej didaktiky a bude
sa čudovať ako je možné, že doteraz ich nikto nepoužíval. Bude sa čudovať
rovnako ako sa my čudujeme starým málo funkčným metódam učenia.
Čitateľovi prajeme veľa úspechov
a šťastia na tejto ceste.
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV A CITÁCIÍ
[1] KOMENSKÝ, J. A.: Veľká didaktika. 2. vydanie,
Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1991. s.
57
[2] Veľká didaktika, s. 29
[3] Zaviate doby sa prebúdzajú. Zväzok II. 1. vydanie, Stuttgart:
Nakladateľstvo Stiftung Gralsbotschaft, 2000.
[4] MÁTEJ, J. a kol.: Dejiny českej a slovenskej
pedagogiky. 1.vydanie, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo,
1976. s. 25.
[5] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 25
[6] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 27
[7] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 27
[8] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 27
[9] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 34
[10] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 43
[11] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 74
[12] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 80
[13] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 96
[14] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 94-96
[15] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 118
[16] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 82-83
[17] Dejiny českej a slovenskej pedagogiky, s. 90
[18] Veľká didaktika, s. 13-17
[19] ABD-RU-SHIN: Vo Svetle Pravdy. 3. vydanie, Stuttgart:
Nakladateľstvo Stiftung Gralsbotschaft, 1998. 998 s.
[20] Biblia. Londýn: Slovenská evanjelická cirkev a.v. v ČSSR,
1989. s. 862, (Mk 4:3-20)
[21] Veľká didaktika, s. 34
[22] Vo Svetle Pravdy, s. 452
[23] Veľká didaktika, s. 40
[24] Veľká didaktika, s. 41
[25] Veľká didaktika, s. 56
[26] Veľká didaktika, s. 70
[27] Veľká didaktika, s. 71-74
[28] Veľká didaktika, s. 73
[29] Veľká didaktika, s. 75
[30] Veľká didaktika, s. 84
[31] Veľká didaktika, s. 88
[32] BAJTOŠ, J.: Didaktika technických predmetov. 1. vydanie,
Žilina: EDIS – vydavateľstvo Žilinskej Univerzity, 1999. s.
42
[33] Veľká didaktika, s. 98-110
[34] Veľká didaktika, s. 110-122
[35] Veľká didaktika, s. 122-135
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY
ABD-RU-SHIN: Vo Svetle Pravdy.
3. vydanie, Stuttgart: Nakladateľstvo Stiftung Gralsbotschaft, 1998. 998
s.
BAJTOŠ, J.: Didaktika technických predmetov.
1. vydanie, Žilina: EDIS – vydavateľstvo Žilinskej Univerzity, 1999. 139
s.
Biblia. Londýn: Slovenská evanjelická cirkev
a.v. v ČSSR, 1989. 1088 s.
KOMENSKÝ, J. A.: Veľká didaktika. 2. vydanie,
Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1991. 278 s.
MÁTEJ, J. a kol.: Dejiny českej a slovenskej
pedagogiky. 1.vydanie, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo,
1976. 542 s.
Zaviate doby sa prebúdzajú. Zväzok II. 1.
vydanie, Stuttgart: Nakladateľstvo Stiftung Gralsbotschaft, 2000.