3 DIDAKTICKÉ ZÁSADY VO VEĽKEJ DIDAKTIKE
3.1 Úvod
Didaktické zásady sú: Najvšeobecnejšie
a najdôležitejšie požiadavky, ktoré určujú charakter vyučovania.
Majú všeobecnú platnosť a ich dodržiavanie je nevyhnutné
pre efektívne vyučovanie. [32]
Zásady Veľkej didaktiky sú odpozorované
od prírody a poskytujú tak návod na prirodzené vyučovanie. Dovolili
sme si ich osvetliť súčasnosťou a preto sa budeme zaoberať tými
časťami zásad, ktoré majú spojitosť s dneškom.
3.2 Zásady všeobecné, aby nastal výsledok
- Dbať na vhodný čas [33]
- vzdelávať v detskom veku
- učiť sa je najlepšie v ranných hodinách
- učivo rozdeliť primerane veku
- Najprv pripraviť látku a potom formovať
- správna príprava na hodinu (plánovanie)
- ukázať najprv príklady a potom z nich vyvodiť poučky
- jazyky učiť čítaním, hovorením a nie gramatikou
- poznámka
- dnes sú problémy s pomôckami, dobrými učebnicami,
správnym plánovaním, aj s výukou jazykov
- Žiakov treba na učenie najskôr pripraviť
- schybenie
- učí sa skôr, ako sa oň vzbudí záujem
- nečistenie mysle od rozptyľujúcich záujmov disciplínou
a poriadkom
- náprava
- prispôsobenie žiakov motiváciou
- odstránenie prekážok mysle
- poznámka
- pri dnešnej forme vyučovania, keď má žiak aj osem
rozličných hodín ho získať pre každú jednu je nemožné
- Všetko po poriadku, nie veľa vecí naraz
- schybenie
- preberanie veľa predmetov naraz
- náprava
- venovať dlhší čas tomu istému predmetu, aby myseľ
nemusela preskakovať
- poznámka
- dnes sa to vôbec nedodržiava, žiaci nedokážu sledovať
toľko zmien za jeden deň a učia sa iba mechanicky
(alebo za pomoci ťahákov)
- Učiť najskôr jadro veci
- schybenie
- učí sa veľký objem poznatkov bez pochopenia, iba
mechanickým zapamätaním
- náprava
- na prvom mieste je chápanie jadra veci, lebo z
toho sa dá odvodiť ostatok
- poznámka
- dnes sa málo dodržiava, lepšie by bolo učiť menej,
ale isto, teraz z veľkého množstva veľa úžitku nie
je
- Najskôr všeobecne, potom podrobne
- schybenie
- vysvetľovanie jednotlivostí bez predchádzajúceho
celkového náhľadu
- náprava
- najskôr vysvetlenie celku v hrubých obrysoch a
potom venovanie sa jednotlivostiam
- poznámka
- v materialistickej vede sa nejde k jadru (duchovnému)
vecí a tak sa všeobecný prehľad nikdy nezíska
- Všetko postupne krok za krokom
- schybenie
- preskakovanie v logickej následnosti učiva a neurčenie
cieľa
- náprava
- presné určenie cieľov a dodržiavanie poradia (s
uvážením všetkých predmetov)
- Začaté dielo treba dokončiť
- schybenie
- obchádzaním školy žiakmi, nechuť dokončiť školu
- náprava
- školy vylepšiť, aby harmonicky vzdelávali celého človeka
- poznámka
- dnes je to veľký problém (odtrhnutosť školy od života,
od potrieb a žiadostí žiakov)
- Vyhýbanie sa protikladov, pochybovaniu
- schybenie
- podávať na začiatku výkladu sporné veci (mätenie žiakov,
ktorí ešte nemajú základy)
- náprava
3.3 Zásady ľahkosti učenia sa
- Začať učiť pred skazením mysli [34]
- schybenie
- čím neskoršie sa začína vzdelanie, tým sa horšie odstraňujú
nahromadené zbytočnosti
- zmena učiteľa v jednom predmete núti odstraňovať to
čo nám prekáža po predchádzajúcom učiteľovi
- náprava
- začať vzdelávať mládež zavčasu
- nemeniť učiteľov v jednom predmete
- poznámka
- dnes sa začína skoro, ibaže predškolská príprava v
rodine často zlyhá (nevychovávane dieťa)
- učitelia sa pomerne často menia
- Motivácia žiakov
- schybenie
- náprava
- vzbudzovať záujem o vedomosti
- používať metódu ľahkú a neznechucujúcu
- poznámka
- dnes veľký problém, lebo žiakom sa nechce a učivo
je nezáživné a nepravé
- Všetko z vlastných princípov
- schybenie
- namiesto základných princípov sa vysvetľujú závery
- náprava
- každé učivo treba vtesnať do normy čo najkratšej,
ale najpresnejších pravidiel
- ku každému pravidlu pripojiť čo najviac príkladov,
aby bolo jasné, kde všade sa dá použiť
- poznámka
- materialistická veda sa nemôže dostať k princípom,
lebo neuznáva jemnejšie svety v ktorých tieto princípy
sú
- Od ľahšieho k ťažšiemu
- schybenie
- vysvetľovanie neznámeho neznámym (napríklad používanie
veľa cudzích slov)
- náprava
- najprv vysvetľovať veci najbližšie k chápaniu, potom
vzdialenejšie
- najprv cvičiť zmysly, potom pamäť, chápanie, tvorenie
úsudkov
- poznámka
- dnes je to veľmi rôzne a značne závisle od schopností
učiteľa
- Nijaké preťažovanie
- schybenie
- prehnané množstvo požiadaviek a učiva
- náprava
- primerané množstvo učiva, treba vhodne vyberať
- poznámka
- jeden z najväčších problémov dneška
- Nič prenáhlene
- schybenie
- urýchľovanie učenia veľkým množstvom a rozmanitosťou
- náprava
- menej hodín, ale kvalitných, menej predmetov naraz
- poznámka
- naša uponáhľaná doba ide proti tomuto pravidlu (teda
proti prírode)
- Nič proti vôli
- schybenie
- neprimerané nútenie zvládať učivo
- náprava
- primerané požiadavky (ale prísne)
- poznámka
- dnes sa núti do nepotrebných vecí
- Všetko jasne a prístupne
- schybenie
- nedostatočné vysvetlenie nepochopené žiakmi
- náprava
- vysvetľovanie čo najjasnejšie, prijímanie učiva viacerými
zmyslami
- poznámka
- dnes často vídavané nedostatky, pretože učiva je priveľa
- Všetko hlavne na praktické použitie
- poznámka
- ukazovať žiakom praktické použitie, vždy keď je to
možné
- Všetko na jeden spôsob
- rozmanitosť metódy mätie žiakov, používať prevažne jednu,
najlepšiu metódu
- poznámka
- v súčasnosti sa ide opačným smerom, hľadajú sa
lepšie metódy než tradičné
3.4 Zásady dôkladnosti učenia sa
- Nezačínať nič so sa netýka veci [35]
- preberať iba vážne veci, iba to čo sa má použiť v živote
- Nevynechať ani jedinú dôležitú vec
- formovanie žiaka úplne, aj mravnosť a pobožnosť
- Pevné veci majú mať pevný základ
- motivovať žiakov
- najskôr načrtnúť ideu učiva
- Hlboké základy
- vážne vzbudzovanie chuti do učenia
- Všetko z vlastných základov
- otvárať žiakom porozumenie pre veci, z ktorého
si sami žiaci nájdu jednotlivosti
- podľa možnosti neučiť z kníh, ale z neba,
zo zeme, z dubov a bukov (poznávať veci samy
a nie iba zo svedectiev iných)
- Všetko dôkladne rozlišovať
- pre dôkladné pochopenie žiakmi
- Všetko s ustavičným pokrokom
- neskoršie učivo sa má zakladať na už poznanom
- Všetko prepojene
- učivo musí stáť pevne podoprené dôvodmi a prepojené
s ostatným do logického celku
- Vnútorné a vonkajšie musí byť v úmere
- ak sa niečo pochopí, hneď treba rozmýšľať aké to bude
mať využitie
- ak sa niečo pochopí, hneď to treba podávať ďalej (kvôli
utvrdeniu)
- Ustavične precvičovať
- kvôli dosiahnutiu dôkladnosti
|