2 AKTUÁLNY ODKAZ VEĽKEJ DIDAKTIKY
2.1 Úvod
V nasledujúcich riadkoch sa pokúsime
múdrosť Veľkej didaktiky osvetliť svetlom prítomnosti a ukázať možnosť
a nutnosť jej terajšieho a budúceho použitia.. Tieto výklady si
nerobia nárok na neomylnosť, budeme sa však snažiť ukázať čo najprirodzenejším
spôsobom (podľa zákonov prírody) medzery súčasnej školy a navrhnúť
riešenia. Čo tu podávame je výsledkom nášho presvedčenia a nášho
vnútorného cítenia, že to tak je. Majú byť zamerané na tie časti Veľkej
didaktiky, ktoré už Komenský novátorsky zamýšľal, ale ktoré ani dodnes nenašli
uplatnenie, napriek ich nutnosti a prospešnosti.
Vo venovaní Veľkej didaktiky sú
ponosy na skazenosť ľudstva a na slepotu ľudstva, ktoré
to nechce vidieť.
[18]
To platí i pre dnešok, ktorý nie je mravným (a vôbec už
nie zbožným) pokrokom. Zdanlivý pokrok vidieť iba z úzkeho
materialistického hľadiska, napríklad v technike. Okrem
nej však upadá takmer všetko – mravnosť, zbožnosť, rodina, škola,
štát, cirkev.
Veľká didaktika však naznačuje aj útechu: Svet
stvorený Stvoriteľom je dokonalý, so spravodlivými zákonmi. Odklonil sa od nich
iba človek, keď tisícročia konal svojvoľne a nesprávne. Ak sa človek opäť
bude snažiť žiť podľa zákonov prírodných, Božích, môže postupne napraviť svoje
pochybenia a žiť život šťastnejšie.
Najlepšie je začať u mládeže. Pretože
ohybné mladé prúty ľahko narovnáme, oproti starým tvrdým konárom, ktoré sa
poľahky zlomia. Preto ak by niekto chcel pokračovať v Komenského
Všenáprave musí na prvých miestach počítať so správnou výchovou
a vzdelávaním mládeže.
2.2 Miesto človeka vo Stvorení
Človek vyšiel z Raja ako nevedomé semienko.
Vyhnala ho túžba po poznaní seba a Stvorenia. Preputoval
svety smerom nadol až k tejto Zemi, kde sa narodil. Tu
mu je poskytnutý určitý čas, aby sa v premenách života
vyvinul na sebavedomého, cnostného, pracovitého, prirodzeného
ľudského ducha. Po ukončení vývoja preputuje svety smerom nahor
až do Raja, do svojho domova, do Kráľovstva nebeského, kde bude
žiť v blaženej činorodej práci naveky.
[19]
Nie každý sa však do Raja vráti,
ako nám hovorí Podobenstvo o rozsievačovi.
[20]
Pretože niektoré vysiate semená sa neuchytia a zahynú,
alebo pre iný dôvod nevydajú plody. Tak isto človek, ktorý sa
nerozvíja, alebo sa rozvíja nesprávnym smerom nie je upotrebiteľným
plodom. Sám sa vylučuje zo šťastia a z Raja, lebo
voľba bola na ňom. Po skončení všetkých dní bude jeho vedomie
bolestne rozomleté a do Raja sa vráti iba nevedomé semienko,
ktorému bude daná nová možnosť k vývoju.
Z predchádzajúceho vyplýva,
že posledný cieľ človeka je mimo tohoto pozemského života.
[21]
Je dlhodobo neznesiteľné a zbabelé myslieť si, že pozemskou
smrťou sa pre človeka všetko končí. Nebolo by rozdielu v konci
života dobrého a zlého človeka, pretože žiaden by nedostal
odmenu. Týmto by život strácal zmysel, cenu.
Takisto je nesprávna myšlienka, že dieťa sa
rodí čisté a je ako nepopísaná tabuľa, že jeho bytie zrodením začína.
Potom by bol bezo zmyslu krátky život niektorých detí. Navyše deti ukazujú
úplne odlišné danosti, ktoré sú výsledkom, plodmi minulých životných premien.
Tak je naša pozemská škola ako ľudský život:
- jednotlivé
triedy pre žiaka sú jednotlivými ľudskými životmi pre človeka – v každej triede od žiaka budú požadovať viac ako
v predchádzajúcej, takisto aj od človeka v každom ďalšom živote bude
požadované viac
- knihy
a zošity pre jednotlivé ročníky sú pozemské telo a rozum pre človeka – každý ročník začína žiak s novými knihami a nepopísanými
zošitmi, takisto človek dostane nové pozemské telo a rozum, ktorý si nič
nepamätá z predchádzajúceho života (žiak si predchádzajúci ročník pamätá,
takisto človek si predchádzajúci život pamätá aj keď kvôli materializmu iba
veľmi málo a prejavuje sa iba v danostiach)
- škola
má určitý počet ročníkov na vzdelanie žiaka, takisto človek ma určitý počet
životov na zdokonalenie seba – ak žiak nezvláda učivo,
nedôjde do posledného ročníka a je menej potrebný pre spoločnosť, takisto
ak sa človek nevyvinie za určený čas je pre Stvorenie nepotrebným plodom
- školské
prázdniny sú ako medziobdobia medzi životmi na onom svete – prázdniny umožnia oddych a iný pohľad na život žiaka, presne
ako medziobdobia medzi životmi pre človeka
- maturita
alebo výučný list žiaka sú ako vyvinuté danosti a cnosti človeka – maturita zabezpečí žiakovu osožnosť v ďalšom živote, takisto
vyvinuté danosti a cnosti určujú osožnosť človeka a umožňujú vstup do
Raja
- vzdelávanie
v dospelosti je ako radostné učenie sa v Raji pre ďalšie činnosti – vzdelávať sa treba neustále, ale v dospelosti (alebo v Raji)
sme už plnohodnotní ľudia za seba zodpovední.
Súčasný pohľad na začiatok a koniec
pozemského života je iba výsledkom tisícročia trvajúceho prikláňania sa človeka
k hmotnému, pozemskému.
Kedysi to bolo iné: Duch, jadro človeka, to čo
v človeku cíti a prežíva malo kedysi za sluhu rozum, ktorý mu mal
uľahčiť život na Zemi. Duch človeka
vie
čo je dobro, krása, spravodlivosť, láska.
Rozum, ako produkt mozgu, ako nástroj,
vie iba čo je osobný prospech, móda,
požadovačnosť bez plnenia si povinností, zmyselnosť. Rozum teda pre svoje
prirodzené hranice (je iba produktom hmoty) zúži všetky pojmy a keď nie je
ovládaný duchom všetko zvrhne.
My ľudia sme za svojho pána ustanovili
dobrovoľne rozum. Sluhu sme vymenili za pána. Nestačilo nám šťastie, my sme
chceli určovať čo je správne a čo nie. Chceli sme vylepšiť zákony stvorené
Stvoriteľom, chceli sme byť múdrejší ako Stvoriteľ!
Teraz prežívame dôsledky tohoto rozhodnutia.
Všetko vidíme a poznávame iba cez zúženú štrbinu svojho rozumu neschopného
vidieť celok. Pritom si myslíme, že vidíme najviac ako sa dá a všetko čomu
nemôžeme po-rozum-ieť odsúvame do iracionality. Podľa mienky nášho rozumu do
niečoho neplnohodnotného, do niečoho čím sa nehodno vážne zaoberať a vážne to
brať.
Iracionalita, lepšie povedané nad-rozumnosť,
je oblasť vlastného prežívania človeka, oblasť neporovnateľne širšia ako rozum.
Ak sa človek vie podľa nej riadiť správnejšie sa rozhoduje, tvorí krajšie
a trvalejšie veci, je živší a teda šťastnejší. Ba čo viac, prežívanie
človeka, jeho cit, dokáže vôbec prijať a pochopiť hodnoty ako sú:
spravodlivosť, láska a čistota.
Rozumár (racionalista) toto nedokáže, preto
pod spravodlivosťou chápe iba ľudský dohovor vyjadrený v zbierke písaných
zákonov. Lásku chápe ako telesnú náruživosť a čistotu (prostotu) chápe ako
prebytočnú, ako príťaž.
Podobne je to s uznaním Raja
a Stvoriteľa. Raj je mimo chápavosti rozumu, lebo je vysoko nad hmotným
svetom, preto ho racionalista nemôže uznávať (iba ak slepou vierou).
A Stvoriteľ, ten je nad chápavosťou aj obyvateľov Raja, tým menej
obyvateľov Zeme vzdialenej od Raja a ešte menej materialistu ešte užšie
obmedzeného.
Každý kto uznáva iba rozum (racionalitu) sa
dobrovoľne priznáva k svojej chcenej obmedzenosti! Takým je každý skutočný
materialista, je jedno, či to je politik, robotník, kňaz, umelec alebo učiteľ
a je jedno či si obmedzenie prizná alebo nie. Keďže o svojom
obmedzení nevie, ale vidí jeho hranice, myslí si, že je na vrchole možného
poznania. Z toho dôvodu potom vnucuje svoje postoje a poznanie
ostatným ľuďom inej mienky, teda okrem iného aj deťom jemu zvereným.
Panstvo rozumu namiesto služby rozumu duchu je
hlavným zlom na tejto Zemi. Všetko zužuje, kriví, utláča, nenechá voľne dýchať.
Z neho potom vystupujú takmer všetky ostatné zlá.
Riešením tohoto neradostného
a zahanbujúceho stavu je návrat k ozajstnej prirodzenosti. Teda vláde
ducha a službe rozumu. O to isté, ale vyjadrené inými slovami bola
snaha vo Všeobecnej porade o náprave vecí ľudských od Komenského.
2.3 Harmonický rozvoj človeka – vzdelanie, mravnosť, zbožnosť
Ako sme v predchádzajúcej podkapitole
ukázali jeden pozemský život je ako jeden ročník v škole. Tomu treba
prispôsobiť výchovu a vzdelávanie človeka zohľadnením nasledujúceho:
- každé
dieťa je na inom stupni duchovného vývoja – hoci sme
mali všetci rovnaké možnosti na vývoj, niekto príležitosti využil, ale iný nie.
Preto nemožno čakať a požadovať od všetkých rovnaký výkon. V dnešných
školách sa rozdielny prístup k žiakom uplatňuje, ale bez poznania
základných príčin rozdielov. Na menej nadaných žiakov sa netreba hnevať. Ak
niekto tisíc rokov zameškal, tak my to za jeden rok nedobehneme, ale aj tak mu
môžeme pomôcť primeranými požiadavkami. Naopak nadané deti môžu byť duchovne
vyspelejšie ako ich učiteľ, ktorý ich nemusí chápať. Musíme však pripomenúť, že
neplatí: ak sa žiak lepšie učí je
duchovne vyspelejší. Toto vyžaduje väčší nadhľad. Vidno tiež, že pozemská
staroba nie je mierkou múdrosti človeka.
- každé
dieťa ma iné životné úlohy, ktoré sú značne závislé na
stupni duchovného vývoja – jedno sa má napríklad starať o chorých, kým iné
má maľovať obrazy. Preto nie každému vyhovuje dnešná škola, nie každý je
v nej úspešný alebo dokonca schopný či ochotný dokončiť ju. Ako príklad
poslúži Einstein. Žiaľ, strnulosť dnešnej školy málo napomáha či už nadaným
deťom, alebo deťom so osobitnými požiadavkami na vzdelanie.
Dieťa ešte nie je plnohodnotný človek za seba
zodpovedný, preto má ochrancov a vychovávateľov (rodičov, učiteľov,
anjelov strážnych). Neplnohodnotný je preto, lebo duch, živé jadro človeka sa
ešte nemôže naplno prejavovať, je akoby v hrade so zdvihnutým padacím
mostom. V tomto čase čaká na vyvinutie pozemského tela, svojho nástroja.
Plné pôsobenie ducha človeka nastane
nástupom pohlavnej sily, čo sa udeje v puberte.
[22]
Človek sa stáva za seba zodpovedným, dokonca aj pred pozemským
písaným zákonom (v pätnástich rokoch).
Rozvíjať ducha pred jeho zjednotením
s pozemským telom je nemožné, chýba k tomu cesta. Poznanie
o Bohu a iné duchovné veci (napríklad zmysel života) dieťa nemá čím
pochopiť. Ak by sme sa mu to snažili sprostredkovať (tak ako sa dnes často
deje), stane sa to iba neučenou vecou a zvykom, čímsi vonkajším. Pri
vstupe do dospelosti mladý človek musí tieto základné veci prehodnotiť. Ak to
odmietne, vykoná nesprávne alebo vlažne ostane v slepej viere (tak často
dnes videnej v rôznych náboženstvách). Slepá viera ostane niečím
vonkajším, čo bráni a prekáža rozvoju vnútorných síl.
Úlohou školy je teda pripraviť duchu dôstojný
nástroj na pôsobenie a bývanie v hmotnosti a po vstupe ducha do
činnosti tohoto viesť k múdrosti presahujúcej pozemský život.
Rozvíjať a pestovať treba: telo, dušu,
ducha.
Pozemské
telo – a všetko čo s ním súvisí.
- správny pohyb, stravovanie, hygiena
- primerané vedomosti a činnosti pre rozum, aby mohol byť človek nazvaný
rozumným: aby vedel pozorovať a pomenúvať veci, poznať
zariadenie sveta, silu živlov, zmeny času, hviezdy, živočíchy,
rastliny, ľudské myšlienky, znalosť remesiel a jazykov.
[23]
Duša – nehmotné obaly ducha, to čo ostane po pozemskej smrti na onom svete.
- pestovanie a oceňovanie krásy
- všetky umenia
- prirodzenosť vystupovania
- pochopenie a uznávanie ostatných
ľudí a tvorov
- láska ku všetkému, k bytostiam,
k ľuďom a k sebe samému
- skromnosť, usilovnosť, čestnosť, vernosť
a ďalšie cnosti
Duch – jadro človeka, to čo cíti, žije, rozhoduje sa a oživuje dušu
a telo. Je to to najvyššie na Zemi a činí preto človeka pánom nad
ostatnými tvormi.
- pochopenie a uznanie zákonov Božích
(Božej Vôle)
- poznávanie celého Stvorenia, ako diela
Stvoriteľa
- pochopenie zmyslu života (odkiaľ ideme,
kam a čo tu máme činiť).
Vzdelávať treba primerane všetky tri zložky, lebo
sú tu na Zemi nerozlučne spojené. Každá zložka potrebuje iný
obsah. Veľká didaktika to označuje ako:
[24]
- vzdelanie – pre telo
- mravnosť – pre dušu, v súčasnej
škole tomu hovoríme výchova
- zbožnosť – pre ducha, v súčasnej
škole takmer chýba, okrajovo sa snaží cirkev, nazvať by sme to mohli pre
dnešnú dobu rozvoj ducha.
Teda dnešný výchovno-vzdelávací proces
postihuje dušu (výchova) a telo (vzdelanie) a duch (
rozvoj ducha) sa zo školy vytratil.
Škola, ktorá chce celostne rozvíjať človeka sa teda môže nazvať: školou rozvoja
ducha, výchovnou, vzdelávacou. Namiesto dnešnej školy výchovnej, vzdelávacej.
Musíme upozorniť, že pod pojmom vzdelanie
niekedy myslíme rozvoj všetkých troch zložiek (vzdelanie, mravnosť, zbožnosť).
Je to kvôli tomu, že nevieme o zaužívanom slove na vyjadrenie všetkých
troch zložiek. Snáď by sa to mohlo nazvať: harmonický rozvoj človeka,
prijímanie životných múdrostí alebo podobne.
2.4 Prirodzenosť vzdelania, mravnosti, zbožnosti
Človek začal svoju púť ako nevedomé semienko,
alebo jadierko v Raji.
Každé semienko, napríklad stromu, má
v sebe danú možnosť vyvinúť sa, v našom prípade na strom. Treba mu
poskytnúť iba potrebné podmienky – pôdu, vodu, svetlo, živiny. Dovnútra do
jadierka netreba pridávať nič, je tam už všetko potrebné na to aby narástol
strom z konármi, lístím, kvetmi a plodmi.
Takisto jadro človeka má už v sebe
možnosť vyvinúť sa na zrelého človeka nesúceho plody. Treba mu poskytnúť iba
podmienky. Pôdou pre človeka je narodenie sa na Zemi, vodou čerpanie
z Božej Sily chuť do života. Svetlom poznanie zákonov a svojho
okolia. Živinami sú všetky životné situácie učiace človeka, v radosti
alebo žiali, životným múdrostiam.
V jadierku budúceho človeka je prítomná
aj túžba po poznávaní a poznaní, chcenie vyvíjať sa a vyvinúť sa,
vytvárať nové diela a zdokonaľovať svoje okolie.
Rozdiel medzi jadrom stromu a jadrom
človeka je ten, že z jadierka buku vyrastie vždy strom buk (ak nezakrnie).
Jadro človeka má však širšiu pôsobnosť. Môže si vyberať, ktoré danosti
rozvinie, ktoré nie a ktoré zvrhne. Za to však nesie zodpovednosť: bude sa
mať dobre a šťastne ak vyvinie cnosti alebo zle (život ho bude tvrdo
obrusovať) ak sa nevyvinie, alebo nesprávne vyvinie.
Tu na Zemi sme teraz preto veľmi rozdielni
lebo sme sa tisícročiami rôzne namáhali vyvíjať. Jedným ide o skutočný
pokrok a blaho ľudstva, druhým iba o svoju rodinu a tretím iba
o svoje brucho. Prirodzená túžba po poznaní je preto zahrabaná
u niektorých menej (či vôbec) a u iných viac.
Druhou vecou je to, že školy najväčšou mierou
rozvíjajú iba rozum (teda telo), ktorý smrťou strácame a nestará sa
o harmonický rozvoj celého človeka.
Z týchto dvoch dôvodov potom vyplýva, že
nemôžeme očakávať v súčasnej škole túžbu po vzdelaní u všetkých detí.
Napriek tomu ale vzdelanie, mravnosť, zbožnosť je ľudskou prirodzenosťou
a nevidno ju iba u neprirodzeného človeka alebo v neprirodzenej
škole.
Prirodzenosťou tu chápeme vymedzenie úlohy pre
človeka (alebo iného tvora) prírodnými zákonmi (inak volanými Vôľa Božia).
2.5 Nutnosť, čas a miesto vzdelávania, mravnosti, zbožnosti
Zaiste je správne všetko to, čo napomáha
k prirodzenosti človeka. Keďže je človeku prirodzené vzdelávať sa,
vychovávať sa a rozvíjať si ducha, je dobré aj pozemské pomery uspôsobiť
tejto prirodzenosti. A to aj v tom prípade, keď sa človeku nechce.
Preto sa majú vzdelávať všetci bez rozdielu nadania a ochoty. Iba treba
zabezpečiť, aby to bol rozvoj harmonický. Preto je lepšie, ak má niekto nadanie
pre nejaké remeslo (napríklad stolárske), aby sa vzdelával iba pri práci
s drevom. Neosoží tu trápiť ho školskými vedomosťami. Takému postačí aj
základ zo školy a môže byť v živote pri svojom remesle šťastný.
Bez vzdelania by však človek zakrnel, tak ako
zakrnie ľudský duch bez vysokých cieľov. Nevzdelávané a nevychovávané
dieťa sa nemôže stať plnohodnotným človekom.
Vzdelávanie má teda začať a prebiehať
v mladom veku, lebo ten je na to určený.
[25]
Základné vzdelanie je časťou človeka, tak ako jednotlivé jeho
údy. Ako sa postupne formuje telo s údmi a dospieva,
tak sa má formovať aj vnútro človek (vzdelaním, výchovou, zbožnosťou),
teda vnútorné údy alebo schopnosti.
Platí: „Práca šľachtí.“ Malé dieťa sa učí
pohybom narábať s telom a údmi, spevňuje ich a robí ich
schopnými činiť sa (nohami chodiť, rukami držať). Väčšie dieťa sa učí
vzdelávaním narábať s pojmami, cnosťami, zákonmi a tým spevňuje
múdrosť v sebe.
Vzdelávanie
v mladom veku má za úlohu:
- naučiť dieťa ovládať a rozumieť
svojmu telu, vnímať okolie a komunikovať (spolucítiť) s ním
- zabezpečiť osvojenie si základného
kultúrneho dedičstva spoločnosti, to čo už ľudia urobili a vymysleli (to
je preto aby človek nemusel začínať vždy od začiatku)
- v mládeneckom veku sa zamerať
určitým smerom, tam kde by chcel v dospelosti pôsobiť.
Dospelý má pokračovať vo vzdelávaní, ale
zameranom na smer na ktorý je povolaný a na základné (duchovné) pravdy.
Ostať iba pri rozumovom poznávaní znamená zastaviť sa vo vývoji. Znamená to iba
formovať pominuteľnú hmotu (rozum) a to čo je večné a živé si
nevšímať, nechať to chradnúť a živoriť. Rovná sa to premárneniu jedného
pozemského života.
Vzdelávanie má prebiehať na mieste na to
určenom, teda v škole. Pretože:
- napodobňovaním jeden druhého sa žiaci
rýchlejšie učia
- učitelia sa učia od kolegov
- v škole sú vytvorené najlepšie
podmienky – učebné pomôcky a podobne.
2.6 Chlapci a dievčatá
Vzdelávať sa majú chlapci a dievčatá, to
je dnes našťastie samozrejmé.
Bližšie nás to však núti osvetliť pojem
rovnoprávnosti, pretože dnes je v tom veľa zmätku a nezdravostí už na
škole a neskôr v celej spoločnosti:
- medzi ľuďmi má byť rovnoprávnosť, lebo
všetci sme vyšli z rovnakého stavu (nevedomého jadierka v Raji)
- právo môže požadovať iba ten, kto si plní
svoje povinnosti.
Z toho vyplýva:
- rovnoprávnosť má byť medzi mužom
a ženou
- muž môže vyžadovať právo pre seba ak si
plní svoje mužské povinnosti
- žena môže vyžadovať právo pre seba ak si
plní svoje ženské povinnosti
- povinnosti muža a ženy sú rozdielne,
ale rovnako dôležité! Bez žiadnej z nich by nefungovala správne rodina ani
spoločnosť.
- muž nemá čo hovoriť žene do jej
povinností a žena nemá čo hovoriť do mužových povinností
- ak muž plní ženské povinnosti, stáva sa
zženštilým, neplnohodnotným mužom, lebo nerozvíja mužské danosti, ale ich
potláča
- ak žena plní mužské povinnosti, stáva sa
mužatkou, neplnohodnotnou ženou, lebo nerozvíja ženské danosti, ale ich potláča
- rovnoprávnosť muža a ženy neznamená, že muž aj žena budú ovládať
a robiť rovnaké veci. Naopak je to na škodu, lebo je to proti zdraviu
a určeniu jednotlivých pohlaví.
- zženštilí muži a mužatky sú
karikatúrou človeka a tvoria chorú spoločnosť (najvypuklejšie to vidno na
nesprávnej sexuálnej orientácii).
Znaky pohlaví ktoré je nutne zohľadniť pri
vzdelávaní:
- žena (dievča) – je citlivejšia,
jemnejšia, určujúca, vie čo robiť, je krkom, celé jej pôsobenie je pasívnejšie
- muž (chlapec) – je silnejší telesne,
hrubší, vykonávajúci, vie ako robiť, je hlavou, celé jeho pôsobenie je
aktívnejšie.
O tomto treba popísať ešte veľa kníh,
lebo dnes na to spoločnosť veľmi chorľavie.
2.7 Všeobecné vyučovanie
Všeobecne to znamená, aby sa žiaci naučili všetko
čo je pre nich potrebné. Teda múdry výber zo všetkých doteraz
nazhromaždených poznatkov. Pritom treba harmonicky rozvíjať
telo, dušu, ducha, lebo iba vtedy človek plní svoju úlohu a môže
byť šťastný. Veľká didaktika preto hovorí:
[26]
„Nešťastné vzdelanie, ktoré neprechádza v mravnosť a pobožnosť!
Lebo čo je vzdelanie bez mravnosti?“ „Vzdelanie u človeka
necnostného je zlatý šperk na pysku svine. A ako drahokamy
sa neusadzujú do olova, lež do zlata a oboje spolu krajšie
žiari, tak vedomosti sa nemajú spájať s neviazanosťou,
ale s cnosťami a jedno druhému pridá ozdoby. A keď
k tým dvom veciam pristúpi pravá zbožnosť, bude dokonalosť
dovŕšená.“
Toto môžeme doplniť príkladom nacistu, ktorý
mal IQ 150 a vymýšľal ako hubiť protivníkov. A nakoniec každý
vidí v svojom okolí (neraz na významných miestach) veľa inteligentných
ľudí, ktorí však morálku neuznávajú o pravej zbožnosti ani nehovoriac.
Takí ľudia pôsobia nepríjemne a človek sa im vyhne, ak môže.
2.8 Nevyhovujúce školy
Čítajúc túto kapitolu vo Veľkej didaktike si človek
môže myslieť, že to Komenský písal teraz a nie pred štyrmi
storočiami. Preto budeme z nej viacej vyberať.
[27]
Kde je škola, ktorá si dala za cieľ vychovať
za cieľ harmonicky rozvinutého človeka (nehovoriac o tom, že to niektorá
dosiahla)? Nanajvýš sa zmohla na frázu: vychovávať v ideách humanizmu
a demokracie.
Pod humanizmom sa myslí ľudskosť alebo služba
ľudstvu, teda ľudskej spoločnosti. Lenže nie služba ideálnej, harmonickej
spoločnosti, ale spoločnosti na akej sa ľudia dohodli. Spoločnosti zo všetkými
sprievodnými znakmi rozumovej (obmedzenej) výstavby: útlak národa národom,
vykorisťovanie človeka, povoľnosť až tolerovanie nemorálnosti
a nezákonnosti, vláda peňazí.
Pod demokraciou, vládou ľudu, si priemerný
človek predstaví toto: každý si môže robiť čo chce, len sa mu jeho prípadné
nezákonnosti a nemorálnosti nesmie prísť. Teda demokracia – prispenie
každého človeka do spoločnej výstavby spoločnosti už asi neexistuje.
Takéto sú idey súčasnej spoločnosti
a škola ich iba preberá. Spoločnosť určuje spôsob vzdelávania, jeho ciele
(to platí vždy). Nestačí teda v žiadnom prípade reformovať školy nejakým
programom z ministerstva. Budú to zmeny, ktoré iba málo prispejú
k harmonickému rozvoju človek (vzdelanie, mravnosť, pobožnosť), ale budú
veľa stáť. Pretože chorá spoločnosť nemôže vytvoriť zdravú školu a nedá sa
odizolovať škola od spoločnosti.
Zaiste, keby najlepší ľudia spoločnosti boli
v školách ako učitelia, zlepšenie by nastalo. Ale... Tak ako je to dnes:
Takmer nadarmo sa bude sebelepší učiteľ snažiť vštepovať múdrosti do žiakov
(osloví iba málo jedincov), pretože žiaci:
- vyjdú zo školy a na ulici vidia
špinu
- prídu domov a v rodine sú
nemorálnosti
- otvoria knihu, časopis... to isté
- pustia televízor... Sodoma Gomora
- idolom spoločnosti je zbohatlík bez práce
- najkrajšími chrámami nie sú domy Božie
ale domy peňazí (banky)
- a veľa ďalšieho.
Preto už Komenský na to prišiel: Školu nemožno
napraviť bez nápravy spoločnosti, teda človeka. Ba naopak náprava školy je len
jeden z najdôležitejších bodov nápravy spoločnosti. O tom je jeho
„Všeobecná porada o náprave vecí ľudských“, spomínaná v tomto spise
vyššie.
Všetky chyby škôl, ktoré spomína už Veľká
didaktika sú aj v dnešnej škole (radšej nehľadáme ďalšie). Zmenili sa iba
formy, preto sa niekomu zdá, že sú to chyby iné. Vtedy aj teraz tieto chyby
preberala škola od spoločnosti, lebo je jej časťou (čo musíme pripomínať stále
dookola).
Sú to napríklad tieto chyby. Porovnáme ich
formu za Komenského a dnes:
- kedysi neboli školy všade, dnes niet
peňazí na ich normálne fungovanie
- kedysi boli školy hlavne pre majetných,
dnes na niektorú školu sa dostane žiak iba kvôli známostiam a úplatkom než
so schopnosťami
- kedysi sa používala veľmi tvrdá metóda
(mučiareň ducha), dnes tvrdosť hmotnej palice vystriedala tvrdosť požiadaviek
a psychického nátlaku (tvrdosť učiteľovho srdca je rovnaká ako kedysi)
- kedysi sa vzdelanie podávalo pomätene a nesprávne, lebo to čo bolo treba
obzvlášť vštepovať do duší (mravnosť, zbožnosť) to sa veľmi
zanedbávalo. „O tieto bola, áno, vo všetkých školách menšia
starostlivosť, takže väčšinou vychádzali odtiaľ namiesto
tichých baránkov divé osly a neskrotné a bujné
mulice, a namiesto povahy, spôsobilej pre cnosť, odnášali
si len povrchnú uhladenosť mravov, akési pyšné cudzie šaty
a pre svetské márnosti vycvičené oči, ruky a nohy.“
„Ale prečo sa v školách vôbec nedotýkali otázok dobrého
žitia?“, [28] hovorí
Veľká didaktika. Dnes je to navlas rovnaké: učiteľ tlačí
do znechutených žiakov množstvo poznatkov, ktoré v živote
ani z desatiny nevyužije. Zato o mravnosti, zbožnosti
žiakom povedať nevie nič múdre, ba naopak sami žiaci robia
problémy (mravnosti, zbožnosti) na vyučovaní.
- kedysi podávali vedomosti nie mierne po
kvapkách, ale násilím vtláčali, dnes je to opäť takmer rovnaké
- kedysi sa sotva kŕmili mysle pravými
jadrami vecí (ale iba kôrkami slov), dnes takisto sa opisuje hmotný povrch
vecí, k ich jadru sa nejde
- kedysi štúdium latinčiny na školách
trvalo roky, zato kadejakí kočiši, príštipkári pri kuchynských, vojenských
a iných prácach sa sami naučili rozprávať plynule za niekoľko mesiacov.
A dnes? To isté. Gramatika, slovíčka, ale potrebná znalosť jazyka až po
rokoch.
Aký je tu teda pokrok? Všetci zažívame to čo
trápilo už Komenského. Žiadna zmena!
2.9 Školy možno zlepšiť
Školy možno zlepšiť, ale nemožno na to použiť
nejakú normu, zákon, zvýšenie platov alebo hocičo iné
vonkajšie. Zmena musí prísť od človeka, z jeho vnútra,
dobrovoľne. Pretože človek nemôže zmeniť nikoho iného iba seba. Iného maximálne
z donútenia, a to nie je pravá a trvala zmena.
Takže každý jeden musí vstúpiť do svojho
svedomia, hľadať a počúvať, čo treba robiť... A, že to čo sa vnútri ozýva
(žiaľ u niekoho je úplne ticho) je výzva k lepšiemu životu ako to čo
sa žije teraz. Keď to začne správne robiť jeden človek, slúži ako príklad pre
ostatných, ktorí sa
môžu pridať. Keď
ich bude viacej, či dokonca veľa, ozdravie aj spoločnosť, ktorú vždy tvoria iba
jednotliví ľudia.
Zamýšľané a neskôr vysvetlené kroky
Veľkej didaktiky na zlepšenie škôl z pohľadu dneška:
- vzdelávať všetku mládež. Dnes treba
dodať: odstrániť protekciu a úplatky (hlavne pri prijímaní na školy)
- zlepšiť všetky tri zložky učenia
(vzdelanie, mravnosť, zbožnosť). To predpokladá zlepšiť u samotných
učiteľov pravú mravnosť a zbožnosť (nie cirkevníctvo, na čo si aj Veľká
didaktika sťažuje)
- vzdelávanie, ako prípravu na život
dokončiť pred dosiahnutím dospelosti, aby čas, keď človek má najväčší tvorivý
rozmach sa využil a nie zneužil na dratie školských lavíc
- aby vzdelanie prebiehalo bez bitia,
tvrdosti, nútenia iba hladko, príjemne akoby samo od seba. Veľká požiadavka na
učiteľa, aby mal prirodzenú autoritu, bol vzorom. Aby vzdelanie bolo iba
potrebné, aby žiaci túto potrebu chápali a nasledovali.
- vzdelanie pravé, dôkladné a nie
zdanlivé, nepotrebné. Aby dnešný žiak skôr vedel, prečo má byť slušný
k iným a už menej to aká rieka tečie stredom Konga. Aby vedeli žiaci
sami dôjsť ku koreňom vecí. Aby si deti vedeli tvoriť vlastné názory
a nenasledovali iné. Aby ako hovorí príslovie: Nedávali sme chudobnému
človeku rybu, ale naučili ho tieto ryby chytať.
- aby vzdelávanie bolo ľahké
a potešujúce aj pre učiteľa (a to každý deň maximálne štyri hodiny!) Ľahko
sa učí vtedy keď je spolupráca medzi učiteľom a žiakom. Dnes je to
poväčšine márny boj jedného s druhými.
Opäť všetky úmysly Veľkej didaktiky sú
nesplnené (ak áno, tak iba čiastkovo)! Je to preto, že všetky body vyžadujú
zmeny v celej spoločnosti, teda zmena k lepšiemu vo vnútri veľkého
množstva ľudí. A to je hlavná prekážka našej lenivej spoločnosti.
Potvrdiť a realizovať všetky požiadavky
by preto znamenalo zaoberať sa dielom širším ako je Veľká didaktika, teda
(viackrát spomínanou) Všeobecnou poradou o náprave vecí ľudských od
Komenského. Preto aj naše zdôvodňovania často presahujú Veľkú didaktiku
a idú ku hlavným koreňom ľudstva. Napriek tomu sa snažíme držať sa iba
školy a vecí s ňou priamo súvisiacich, aj keď zo širšieho náhľadu.
Platí to aj o požiadavke
Veľkej didaktiky:
[30]
Ak chceme zlepšiť školy, musíme zachovávať vo všetkom presný
poriadok.
Poriadok znamená, že každý tvor, každá vec má
svoje miesto a svoju úlohu, ktorú správne (poriadne) plní.
V súčasnosti by sme to mohli nazvať harmóniou.
Tohto poriadku sa zriekol iba človek, je teraz
pokriveným kolieskom, ktoré brzdí a ruší harmonický vývoj celého
Stvorenia. Ostatné tvory si plnia svoje úlohy, len človek je neporiadny.
Neporiadny učiteľ nesprávne učí, neporiadny murár stavia zlé domy, neporiadny
úradník robí neporiadok v dokumentoch atď.
Navrátenie sa k poriadnosti
(plneniu si svojej úlohy) človeka, spoločnosti a tým aj
školy je riešením vlastne všetkých problémov. Odkiaľ sa naučiť
tomuto poriadku? Odtiaľ, kde sa ešte zachováva! Teda od prírody!
[31]
Ak chceme využiť v technike prírodný
zákon, tak ho napodobňovaním preberieme a využijeme: od ryby sa učíme
plávať, od vtáka lietať, z obehu nebeských telies sme vytvorili hodiny
atď.
Preto ak chceme prirodzenosť v škole,
treba ju brať z prírody (ako z najbližšej prirodzenej veci), keď už
prirodzenosť v sebe nemáme, lebo sme ju zahrabali struskami (falošných
chcení, vášní a pôžitkov).
V ďalšej kapitole preto vyložíme
zásady vyučovania a učenia sa:
- všeobecné, aby nastal výsledok
- zásady ľahkosti
- zásady dôkladnosti.
Končíme túto kapitolu venovanú základným
pilierom Veľkej didaktiky a jej odkazu pre dnešok. Sme si vedomí že:
- prinášame veľa nových pohľadov na
vzdelávanie
- nové veci sa v strnulej spoločnosti
veľmi ťažko presadzujú
- oslovením ľudí múdrejších od nás
vylepšovanie škôl môže dôjsť k obohateniu
- niektorí ľudia s nami nebudú
súhlasiť, tých prosíme, aby nám nechali náš názor, my im necháme ten ich
- vylepšenie školy by sa dalo napísať
krajšie a lepšie, ale svedomie nás núti vyjsť na svetlo aspoň
s takýmto dielkom, lebo iné sme neobjavili.